ČÁST I.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

Název školy : Základní škola v Liberci, Vrchlického 17/262
Sídlo školy : Liberec 14, Vrchlického 17/262, PSČ 460 14
IČO : 46746757
Právní forma : Příspěvková organizace. Škola je právnickou osobou ve smyslu & 18 zákona č. 509/90 Sb. - škola s právní subjektivitou
Zřizovatel školy : Zastupitelstvo města Liberce
Ředitel školy : Milan Regner, Mošnova 9, Liberec 14, PSČ 460 14
Škola zahrnuje : 1. a 2. stupeň, školní družinu, školní klub a školní jídelnu

 

Počet tříd

Celkový počet žáků

Počet žáků
na jednu třídu

Počet žáků na učitele

Šk. rok

1999/00

2000/01 1999/00 2000/01 1999/00 2000/01 1999/00 2000/01
 

17

17

412

414

24,23

24,35

17,91

17,25

Datum zařazení do sítě škol : 19.2.1996
Celková kapacita školy a jejich součástí : Škola - 414 žáků
Družina - 87 žáků
Jídelna - 480 strávníků
Studijní programy :

Vyučovalo se podle vzdělávacího programu Základní škola, ve výběrových třídách podle vzdělávacího programu Základní škola s rozšířenou výukou přírodovědných předmětů :

Nevýběrové třídy 1.-9. ročník - dokument čj. 16 847/96-2
Výběrové třídy 6.- 9. ročník - dokument čj. 21 968/96-22

Mimoškolní a volnočasové aktivity :

Sdružení rodičů - předseda Ing. Antonín Jech
Školní družina a školní klub
Další - viz přehled zájmových útvarů

Další údaje :

Škola zahrnuje ve svých výukových programech také výběrové třídy s počítačovým zaměřením, jichž bylo v tomto roce na škole šest. Do těchto tříd jsou vybíráni žáci z celého Liberce na základě výběrových testů ve čtvrtých ročnících. S tím souvisí i celková orientace školy na informační technologie a jejich zavádění do výuky a dále seznamování všech žáků školy (i z nepočítačových tříd)
s jejich využíváním.

ČÁST II.
VÝSLEDKY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ

Porovnání minulého a letošního školního roku
a) prospěch žáků na škole

Ročník

Počet žáků

Prospělo s vyznamenáním

Prospělo

Neprospělo

Šk. rok

1999/00

2000/01

1999/00

2000/01

1999/00

2000/01

1999/00

2000/01

1.roč.

46

50

-

-

46

50

-

-

2.roč.

24

44

-

-

24

44

-

-

3.roč.

46 24 - - 46 24 - -

4.roč.

43 46 - - 43 46

-

-

5.roč.

50 55 - - 50 55 - -

Celkem za 1. st.

209

219

na 1.st. nelze udělit

na 1.st. nelze udělit

209

219

-

-

6.roč.

24 48 8 12 16 36 - -

7.roč.

80 25 17 9 61 14 2 -

8.roč.

44 77 3 17 41 60 - -

9.roč.

55 45 8 1 47 44 - -

Celkem za 2. st.

203 195 36 39 165 146 2 0

Celkem za školu

412 414 36 39 374 375 2 0

b) snížený stupeň z chování

Stupeň chování Minulý školní rok Tento školní rok
Počet Procento Počet Procento
2 14 3.3 4 1
3 0 0 1 0.25

 

c) celkový počet neomluvených hodin

Minulý školní rok Tento školní rok
138 16

d) plnění učebních osnov a učebních plánů

Tento školní rok

Název Číslo jednací V ročníku
Dokument čj. 16 847/96-2 1.-9. nevýběrové třídy
Dokument čj. 21 968/96-22 6.-9. výběrové třídy

 

TABULKY - PŘEHLEDY

POČTY ŽÁKŮ DLE ROČNÍKŮ

ročník žáků celkem dívek chlapců prům. na třídu počet tříd
1 50 19 31 25.00 2
2 44 11 33 22.00 2
3 24 12 12 24.00 1
4 46 21 25 23.00 2
5 55 22 33 27.50 2
I.stupeň 219 85 134 24.33 9
6 48 18 30 24.00 2
7 25 5 20 25.00 1
8 77 33 44 25.67 3
9 45 11 34 22.50 2
II.stupeň 195 67 128 24.38 8
celkem 414 152 262 24.35 17

DETAIL PROSPĚCHU V LETOŠNÍM ŠKOLNÍM ROCE

Třída Žáci Dívky Hoši

Průměrný prospěch

Vyznamenání
poč.    %
Prospěl
Neprospěl Neklasifik.  Absence Z toho neom.
poč.    %
1.A 25 11 14 1.05 0 0.00 25 100.00 0 0.00 1341.0 0.00
1.B 25 8 17 1.04 0 0.00 24 96.00 0 0.00 844.0 0.00
2.A 20 6 14 1.05 0 0.00 20 100.00 0 0.00 819.0 0.00
2.B 21 5 16 1.12 0 0.00 20 95.24 0 0.00 821.0 0.00
3.A 24 12 12 1.43 0 0.00 24 100.00 0 0.00 983.0 0.00
4.A 15 6 9 1.47 0 0.00 15 100.00 0 0.00 711.0 0.00
4.B 30 15 15 1.55 0 0.00 30 100.00 0 0.00 776.0 0.00
5.A 28 12 16 1.84 0 0.00 28 100.00 0 0.00 1397.0 0.00
5.B 26 10 16 1.45 0 0.00 26 100.00 0 0.00 1396.0 0.00
6.A 24 13 11 1.74 6 25.00 18 75.00 0 0.00 1052.0 0.00
6.B 24 5 19 1.75 6 25.00 18 75.00 0 0.00 976.0 4.00
7.B 25 5 20 1.63 9 36.00 16 64.00 0 0.00 1088.0 0.00
8.A 25 17 8 2.15 1 4.00 24 96.00 0 0.00 1522.0 3.00
8.B 27 9 18 2.01 3 11.11 23 85.19 0 0.00 1498.0 0.00
8.C 25 7 18 1.58 13 52.00 12 48.00 0 0.00 1403.0 9.00
9.A 24 9 15 2.42 0 0.00 0 0.00 0 0.00 1155.0 0.00
9.C 21 2 19 1.88 1 4.76 20 95.24 0 0.00 1023.0 0.00
Celkem 17 409 152 257 1.60 39 9.54 343 83.86 0 0.00 18805.0 16.0

 

e) Údaje o přijímacím řízení a zařazování dětí
Žáci do 1. tříd jsou zařazováni na základě zápisu do 1. tříd. Protože počet zapsaných dětí převyšuje kapacitní možnosti školy, je umístění žáků řešeno po dohodě s dalšímí školami v okolí - konkrétně se ZŠ Sokolovská a ZŠ Ruprechtice. V tomto roce jsme opět chtěli otevřít jen jednu třídu, bohužel zájem byl takový, že jsme museli otevřít třídy dvě. Opakuje se tak situace z loňského roku.
Žáci do výběrových tříd jsou přijímáni na základě výběrového řízení (testů) do 5. ročníku. Zájem převyšuje možnosti školy asi 3x, přijati jsou žáci, kteří se umístí na prvních 26 - 28 místech. Pravidla pro přijetí těchto žáků jsou přesně stanovena a dodržují se bez výjimek.
Případné změny v průběhu školního roku jsou prováděny po domluvě s rodiči a školami,
ze kterých žáci přicházejí nebo kam odcházejí. Jedná se zejména o ZŠ Sokolovská, Jabloňová a Ruprechtice.

f) Další zpřesnění údajů

Vzhledem k tomu, že na škole jsou na druhém stupni žáci výběrových i nevýběrových tříd, projevují se i rozdíly v přístupu k těmto žákům. V nevýběrových třídách je upřednostňován přiměřený přístup učitelů k žákům, ve výběrových náročný přístup, který umožňuje předávání širších znalostí talentovaným žákům. Mimořádná pozornost je věnována dostatečnému počtu nepovinných předmětů a zájmových útvarů, které umožňují rozšíření možností pro užší zaměření žáků. Paleta těchto útvarů je široká a vede žáky k uplatňování dovedností a schopností v těch oblastech, o něž mají větší zájem a k nimž mají lepší předpoklady. Na škole je každoročně otevíráno přibližně 30 těchto útvarů a výsledkem jsou mimořádné úspěchy žáků v širokém spektru soutěží (nejen přírodovědných, jak by vyplývalo ze zaměření výběrových tříd, ale i humanitních, výtvarných a sportovních). U některých z těchto útvarů se zdá, že snaha školy je větší než zájem rodičů - zejména v oblasti výuky cizích jazyků. Uvažujeme proto o eventuální přesun těchto útvarů do vedlejší hospodářské činnosti.
Žákům zaostávajícím je věnována péče nejen individuálním přístupem ve vyučovacích hodinách, ale i individuálním doučováním či zařazením do některých nepovinných předmětů a kroužků.


ČÁST III.
ÚDAJE O VÝSLEDCÍCH INSPEKCE, PROVEDENÉ ČŠ
I

V tomto školním roce nebyla na škole provedena inspekce pracovníky ČŠI.


ČÁST IV.
ÚDAJE O PRACOVNÍCÍCH ŠKOLY

a) Kvalifikovanost a aprobovanost učitelů

Při hodnocení celkové aprobovanosti učitelů na škole musíme vycházet z toho, že ve třídách s počítačovým zaměřením je značný počet hodin informatiky a výpočetní techniky. Na tyto předměty obecně chybějí kvalifikovaní učitelé, protože většinou odcházejí po absolvování pedagogické fakulty do jiných oblastí (přesněji řečeno mimo školství). Proto často učí externisté, kteří nemají pedagogické vzdělání. O koordinaci této výuky se staral pan učitel Maškarinec s aprobací matematika - informatika, který však na konci školního roku odešel k počítačové firmě. Lze tvrdit, že výuka informatiky byla zajištěna na vysoké úrovni, o čemž svědčí i mimořádné úspěchy žáků školy v tomto oboru. Přehled aprobovanosti dále poněkud znehodnocuje to, že některé zkušené učitelky jazyků nemají aprobaci pro příslušný jazyk, přesto se jedná zejména ve výuce anglického jazyka o dobré učitelky s mimořádnými výukovými výsledky, které si i nadále zvyšují kvalifikaci účastí v různých jazykových kurzech. Na prvním stupni je jedna učitelka nekvalifikovaná, což pochopitelně snižuje procento aprobované výuky na tomto stupni. Průměrná aprobovanost na škole vychází 88%. Podařilo se kvalitní důchodkyní zkvalitnit výuku zeměpisu, i když to pochopitelně není řešení trvalé. Vzhledem k tomu, že teprve příští rok budou končit první absolventi zdejší PF s aprobací zeměpis, snažíme se v předstihu takovéhoto učitele zajistit.

b) Konkrétní údaje o pracovnících školy, jejich kvalifikace, praxe a způsobilost

V poslední době, přes obecně známou skutečnost, že chybí mladí učitelé, se zvyšuje počet mladších vyučujících, stále je však třeba zaměstnávat důchodce či učitele v důchodovém věku. Jsou zaměstnáni převážně na snížený úvazek, nutno však říci, že se jedná v každém případě o velmi kvalitní učitele.

SEZNAM ZAMĚSTNANCŮ

Škola - pedagogové

Titul   Jmeno        Prijmeni          PlatoveZarazeni Aprobace      PracZarazeni
Mgr.    Milan        Regner                 09/11      R,T-3.st      ředitel školy
Mgr.    Jana         Šidlofová              09/11      M,Fy          zástupkyně ředitele
Mgr.    Jana         Balounová              09/11      1-4,Čj        učitel 1. stupně
Mgr.    Olga         Černá                  09/01      I.st.         učitel 1. stupně
Mgr.    Šárka        Holcová                09/10      I.st.         učitel 1. stupně
        Renata       Chalupová              09/05                    učitel 1. stupně
Mgr.    Eva          Peršínová              09/09      I.st.         učitel 1. stupně
Mgr.    Eva          Slabá                  09/05      I.st.         učitel 1. stupně
        Eva          Stránská               09/12      1.-4.st.      učitel 1. stupně
Mgr.    Hana         Vořechová              09/12      1-4,Hv,R      učitel 1. stupně
        Aleš         Bartoň                 09/01                    učitel 2. stupně
Mgr.    Vít          Bělohradský            09/01      F, M,         učitel 2. stupně
        Blanka       Červenková             09/12      Př,Ch,Pp      učitel 2. stupně
Ing.    Kamil        Ibrahim                09/01                    učitel 2. stupně
Mgr.    Dana         Jahodová               09/12      Př,Pv,Tv      učitel 2. stupně
Ing.    Pavlína      Ježková                09/06      Pv,           učitel 2. stupně
        Eva          Klímová                09/12      M, Z,         učitel 2. stupně
        Milada       Krausová               09/12      Rj,Vv         učitel 2. stupně
Mgr.    Hana         Krenková               09/08      Čj,Vv         učitel 2. stupně
Mgr.    Jindra       Lajerová               09/12      Čj, Rj        učitel 2. stupně
Mgr.    Marcela      Lubasová               09/02      Čj, VV        učitel 2. stupně
Mgr.    Zdeňka       Manychová              09/06      Čj, Hv        učitel 2. stupně
Mgr.    Daniela      Martanová              00/00      VV, ON        učitel 2. stupně
Mgr.    Petr         Maškarinec             00/00      M, Inf        učitel 2. stupně
Mgr.    Jarmila      Skalská                09/04      Vv, Nj        učitel 2. stupně
        Silvie       Strunová               09/06      Aj,Nj,Ps      učitel 2. stupně
        Lucie        Šimková                09/01      M,Aj          učitel 2. stupně
Mgr.    Libuše       Šotolová               09/09      D, Rj         učitel 2. stupně
Mgr.    Jana         Vitvarová              09/11      Ch,Tv,Pp      učitel 2. stupně

Správní zaměstnanci

Titul   Jmeno        Prijmeni      PlatoveZarazeni   Aprobace   PracZarazeni
        Jana         Trpišovská         06/10                   sekretářka
        Jaroslav     Samek              03/11                   školník
        Vladimíra    Dvořáková          02/00                   uklízečka
        Renata       Hodíková           00/00                   uklízečka
        Květoslava   Sýkorová           02/08                   uklízečka
        Dagmar       Žampová            02/10                   uklízečka

Družina

Titul    Jmeno      Prijmeni         PlatoveZarazeni  Aprobace   PracZarazeni
         Eva        Lejnarová             07/11                  vedoucí vychovatelka
         Ivana      Říhová                07/04                  vychovatelka ŠD
         Jana       Hubalová              07/00                  vychovatelka ŠD
         Monika     Winklerová            07/00                  vychovatelka ŠK

Kuchyň

Titul   Jmeno      Prijmeni       PlatoveZarazeni  Aprobace  PracZarazeni
        Miluše     Husáková            07/11                 vedoucí jídelny
        Mária      Pavlíková           05/09                 hlavní kuchařka
        Marie      Svobodová           04/09                 druhá kuchařka
        Helena     Havránková          03/11                 pomocná kuchařka
        Olga       Holcová             03/11                 pomocná kuchařka
        Christa    Nováková            03/12                 pomocná kuchařka

 

c) Absolventi, kteří nastoupili na školu

Mezi absolventy pedagogické fakulty nejsou započítáni ti, kteří učili krátkodobě (zástupy za nemoci).

Minulý školní rok Tento školní rok
2 2

 

d) Počet ostatních učitelů, kteří nastoupili nebo odešli

  Minulý školní rok Tento školní rok
Nastoupili  1 1
Odešli na jinou školu mimo školství    na jinou školu mimo školství
  0 1 0 2

e) Počet pracovníků v důchodovém věku a nekvalifikovaných

  Minulý školní rok  Tento školní rok
Důchodového věku 3 4 (2,5 přepočt.)
Nekvalifikovaných  1 2

f) Mzdové podmínky pracovníků

Viz statistické výkazy

g) Údaje o dalším vzdělávání pracovníků 

Semináře OPS - běžné průběžně
Jazykové kurzy při OPS 2
Další jazykové kurzy 3
Školení a semináře k výuce informačních technologií vlastní  15

ČÁST V.
VÝKON STÁTNÍ SPRÁVY

  

Rozhodnutí ředitele Počet Počet odvolání
Odklad školní docházky  8 0

b) Počet žáků osvobozených ze školní docházky
                                                                                    0

ČÁST VI.
DALŠÍ ÚDAJE O ŠKOLE

a) materiální podmínky

Škola je plně zabezpečená materiálně pro plnění své vchovně vzdělávací funkce. Hlavní objekt školy, postavený v roce 1955 byl doplněn pozdějšími přístavbami jídelny a tělocvičny (1976) a školní družiny (1982).
Ke škole patří pozemek pro výuku pěstitelství, malé sportovní hřiště s asfaltovou plochou. Pro výuku tělesné výchovy je dále využíváno velké školní hřiště spolu se ZŠ Sokolovská a hala stolního tenisu SKST Liberec.
Součástí školy je školní jídelna, kde je vyvařováno pro téměř 500 strávníků.

Počet učeben celkem 21
z toho odborných 5 (jazyková, tři počítačové, výtvarné výchovy)
Počet laboratoří 1
Počet tělocvičen 1

Navíc jsou k dispozici 4 místnosti školní družiny a suterénní prostory pro školní klub.
3 učebny z celkového počtu 21 jsou využívány jako poloodborné učebny fyziky, přírodopisu
a dějepisu.

Pitný režim je realizován nápojovým automatem včetně teplých nápojů, pro žáky školní družiny jsou k dispozici nápoje školní jídelny i v odpolední docházce. Dále funguje omezeně (o malých přestávkách) školní bufet.

b) mimoškolní aktivity

Na škole je již několik let otevíráno množství mimoškolních útvarů pro žáky - viz následující přehled o útvarech a jejich naplněnosti.

ZÁJMOVÉ ÚTVARY VE ŠKOLNÍM ROCE 2000/2001
PŘEHLED NEPOVINNÝCH PŘEDMĚTŮ (s uvedením počtu zapojených žáků)

Zájmová Tv dívky
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 1/ 14/ 15
Cvičení z Čj
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 28/ 9/ 37
Konverzace Aj
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 33/ 34/ 67
Základy Nj
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 6/ 10/ 16
Psaní na stroji
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 27/ 10/ 37
Informatika
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 110/ 38/148
Výpočetní technika
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 41/ 33/ 74
Literární praktika
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 23/ 10/ 33
Cvičení z mat.
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 15/ 9/ 24
Výtvarná výchova
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 21/ 37/ 58
Fyzikální praktika
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 28/ 4/ 32
Zájmová Tv - stolní tenis
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 11/ 6/ 17
Kurz korespondence
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 7/ 4/ 11

Celkem v nep. př. zapojeno: chlapci/dívky/celkem - 352/218/570

PŘEHLED ZÁJMOVÝCH KROUŽKŮ (s uvedením počtu zapojených žáků)

Anglický jazyk
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 38/ 26/ 64
Tělovýchovný
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 3/ 12/ 15
Dramatický
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 0/ 13/ 13

Celkem v kroužcích zapojeno: chlapci/dívky/celkem - 41/ 51/ 92

Další kroužky na škole pracují pod vedením pracovníků spolupracujících subjektů :
SSK Ruprechtice (sportovní střelba), KMST Liberec (stolní tenis), Spartak Pavlovice (ZTV).

Dále mají žáci možnost využívat vyhrazené hodiny v počítačových učebnách.


c) účast školy na soutěžích

Naše škola je známá tím, že se snažíme nevynechávat žádnou příležitost k měření sil s ostatními. Domníváme se, že je to jedna z cest při výchově žáků k samostatnosti, ale zároveň k seberealizaci a pro mnohé z nich jsou tyto soutěže i nasměrováním k budoucím životním aktivitám. Ceníme si toho, že mnoho soutěží je organizováno přímo na škole a účastní se jich množství žáků. Tím nemáme na mysli běžné soutěže od sběrových až po sportovní, ale odborné soutěže, kdy účast na nich znamená mnoho a mnoho hodin práce žáka i učitele. Velké množství soutěžících ve školních kolech a aktivita učitelů při obesílání mnoha republikových akcí je základem k úspěchům žáků v soutěžích nejrůznějšího typu.
Protože je na naší škole několik výběrových tříd s počítačovým zaměřením, jsme jistě zvýhodněni před ostatními školami - zejména v oblasti soutěží v programování a matematických soutěžích. Naši žáci jsou však mimořádně úspěšní i v dalších oborech. O tom svědčí úspěchy našich žáků v okresních olympiádách (kromě matematiky i biologie, čeština, dějepis), ve výtvarných i sportovních soutěžích.

d) spolupráce s dalšími subjekty

V průběhu roku bohužel poklesla aktivita sdružení rodičů, které je samostatným právním subjektem. Pro příští školní rok máme proto připraveno řešení ke zlepšení jeho činnosti, aby navázalo na předchozí úspěšnou práci.
Za dobrou považujeme spolupráci s okolními mateřskými školami. Dvě z nich pravidelně využívají naši počítačovou učebnu pro výuku předškoláků po celý rok.
Dále spolupracujeme s tělovýchovnými organizacemi, které se podílejí na sportovním vyžití žáků (Spartak Pavlovice, SKST Liberec, SSK Ruprechtice a další).
V oblasti výpočetní techniky spolupracujeme s počítačovými firmami i školami z celé republiky, které se významně věnují uplatnění informačních technologií ve výuce. Při pořádání soutěží spolupracujeme se ZŠ Oblačná v Liberci (zaměření na výpočetní techniku a MSMT). Při okresních soutěžích v programování se podílíme na organizaci a pořádání některých kategorií. V letošním roce opět naši žáci v některých kategoriích obsadili bezkonkurenčně přední místa. Mimořádný ohlas mělo opět naše vystoupení na mezinárodním semináři k využití informačních technologií ve vzdělávání v Sedmihorkách. Tohoto semináře se účastníme pravidelně již několik let. Letos jsme se prezentovali průřeze naší činností od předškoláků až po naše první odchovance - současné maturanty. Podrobněji se lze o této oblasti informovat na webových školních stránkách.

e) podíl na dalším vzdělávání učitelů v okrese

Protože naše škola má celkem výlučné postavení v oblasti výpočetní techniky, poskytujeme ostatním školám neformální servis a rady zejména v otázkách hardwaru i softwaru, výukových programů a celkové koncepce výuky informatiky. Pořádáme předváděcí akce pro učitele ostatních škol.
Čtyři naši učitelé pracují v okresních metodických kabinetech, jedna z nich je vedoucí kabinetu.
Ve značném počtu se naši učitelé podílejí na vzdělávání studentů pedagogické fakulty TU v Liberci - jak na souvislé praxi, tak na dlouhodobé praxi (zejména ve výpočetní technice, ale tradičně i v českém jazyce, dějepisu a na 1.stupni), přestože nejsme školou, která má uzavřenu s TU smlouvu o fakultní škole.

f) zaměření školy

Zaměření našich tříd na výpočetní techniku přináší na jedné straně výhody - příliv talentovaných dětí, na druhé straně však také spoustu starostí. To se projevuje například v napjaté finanční situaci, protože musíme držet krok s dobou ve vybavení výpočetní technikou. Úroveň vybavení školy rychle stárne, přesto je mimořádná - pro ilustraci snad několik údajů :
3 počítačové multimediální učebny, počítačová laboratoř, 45 počítačů na škole, všechny spojené sítí Windows NT, scannery, několik jednotek CD ROM, dva digitální fotoaparáty, "vypalovačka" CD ROMů, ZIP drive, Mind drive, tablet.
Elektronická pošta a Internet s přímým napojením celé počítačové sítě a samostatnými účty pro každého žáka od 4. třídy.
Mimořádná je ovšem také potřeba kvalifikovaných správců sítě a mimořádné je úsilí učitelů, kteří těmto nadaným dětem věnují nadstandartní péči.
Naši žáci získávají nadprůměrné znalosti v oblasti počítačů, snažíme se proto i o jejich uplatnění. Pravidelně se účastníme výstavy NISA SCHOLA a dalších podobných akcí. Obsluhu stánků svěřujeme žákům našich počítačových tříd. Domníváme se, že i zkušenosti z této výstavy uplatní v pozdějším životě. Kromě toho se žáci podílí na počítačovém zpracování mnoha sportovních soutěží v okrese. Zpracování je na úrovni, výsledkové listiny slušně graficky zpracované si účastníci odnášejí s sebou hned při skončení soutěže. Žáci počítačových tříd vytvářejí i programy pro potřeby školy, pro své mladší spolužáky, ale samozřejmě i pro sebe.

g) zapojení školy do rozvojových programů

V tomto roce škola nebyla zapojena do žádného programu.

h) protidrogová prevence a prevence dalších protispolečenských jevů

Již v době, kdy protidrogová prevence nebyla nutností a povinností v práci školy, jsme se účastnili protidrogových akcí. Angažovali jsme se významně například v projektu "Kulturou a sportem proti kriminalitě a drogám", měli jsme svého zástupce v kurzu programu minimální prevence "Škola bez drog" i při zahájení (a samozřejmě i pokračování) akce "Dokážu to". Ale zejména se domníváme, že práce naší školy v oblasti mimoškolní splňuje to, co by škola měla zajišťovat - dobrou prevenci. Držíme se toho, že pokud zajistíme mladým lidem vhodnou náplň jejich volna, nezbývá jim čas na hlouposti. Nemáme v oblibě ani "hurá akce", ani zbytečné kázání a přednášky. Jsme rádi, že podobně se začínají chovat i naše nadřízené orgány a například Město Liberec realizuje část protidrogové prevence granty, zaměřenými na tělovýchovu a další vhodné preventivní činnosti.
V tomto školním roce nebyl na škole projednáván případ užívání tvrdých či měkkých drog ani podezření na ně. Nicméně časté jsou případy řešení kouření žáky. Bohužel - v těchto případech je častým jevem, že škola se stará o kouření žáků více než jejich rodiče. V mnoha případech jde o děti z problémového rodinného prostředí a v těchto případech nezbývá než si přiznat bezmocnost školy, protože bez spolupráce s rodinou nelze tyto případy vyřešit.
Podobně nebyl řešen případ sexuálního obtěžování či týrání dětí. Přesto v mnoha případech víme, že péče rodičů má někdy daleko do správné výchovy, často v těchto případech také od rodiče slýcháme, že pracuje a na děti nemá moc času. Jen málokdo si dá říci, že by měl svůj žebříček hodnot změnit ve prospěch dětí.
Případy eventuálního náznaku šikany řešíme okamžitě ve spolupráci třídní učitel, výchovný poradce, vedení školy a rodiče viníka, či častěji rodiče iniciátora i postiženého. Případ klasické šikany nebyl v tomto roce zaznamenán.
Z asociálních projevů dětí se nejčastěji vyskytuje drobný vandalismus, nalezení viníka je v tomto případě obtížné, ale často se podaří. Podle stupně přestupku je případ řešen buď přímo se žákem nebo jeho rodiči.
Jeden případ záškoláctví se řešil s rodiči, v některých případech bohužel došlo ke krytí neomluvených hodin rodiči. Celkový počet neomluvených hodin je proto velmi nízký.
Vyskytl se případ dvou větších krádeží (mobily) - viníci nebyli nalezeni, případy šetřila policie bez výsledku.

 

ČÁST VII.
ZHODNOCENÍ A ZÁVĚR

Protože předcházející část zprávy pokládáme za dostatečnou a navíc lze další údaje o naší práci poznat z našich www stránek, bude závěrečná část krátká :

Pro práci školy a její hodnocení lze těžko použít objektivní hlediska, což je všeobecně známé. Pro nás je tím nejdůležitějším hlediskem hodnocení naší práce fakt, že škola má dobrý zvuk mezi rodiči. Věkový průměr sboru klesá, což je nezbytností při uvažovaném odchodu dalších učitelek do důchodu v nejbližších letech. Podařilo se vybudovat další počítačovou učebnu, což při využití počítačů při výuce odborné i běžné zlepšilo situaci v přeplněnosti učeben. Ke zlepšení materiálních podmínek přispěla dokončená výstavba haly na stolní tenis - spolupráce s oddílem stolního tenisu je velmi dobrá. Dobře probíhá spolupráce při výchově mladých stolních tenistů - považujeme tento sport za vhodný doplněk našich technických aktivit. Zatím se stále nedaří zahájit půdní vestavbu, která by vyřešila problémy umístění odborných učeben. V letošním roce byla zpracována studie, věříme, že se podaří její záměr realizovat, i když náklady jsou několik milionů korun. Nedostatek prostoru je stále faktem, který nás v práci omezuje a nutí nás umisťovat kmenové třídy do odborných učeben. Pomohlo by snížení počtu tříd - o školu je však stále velký zájem a tak se toto snížení nedaří realizovat. Při zápisu do prvních tříd jsme opět zapsali dvě první třídy, zatímco na okolních školách, kde dříve otevírali také dvě třídy, zapsali v letošním roce jen jednu třídu. Nedostatek prostor je také příčinou, která nám brání zlepšovat činnost tříd s počítačovým zaměřením. Při otevírání výběrové třídy nemůžeme z prostorových důvodů bohužel ani zdaleka vyhovět zájmu a protože by se již další třída na školu fyzicky nevešla, museli jsme počítačovou třídu pro příští rok realizovat převážně z vlastních žáků.

A jaký bude výhled do dalších let? Nadále je naším cílem péče o talentované žáky ve třídách s počítačovým zaměřením, ale stejně tak chceme poskytovat co nejlepší vzdělání všem ostatním žákům školy. Abychom vyvážili technické zaměření školy ve volitelných předmětech, budeme se stále snažit poskytovat široký výběr nepovinných předmětů a zájmových kroužků, zaměřených na sportovní a umělecké aktivity. Budeme pokračovat i ve spolupráci s oddílem stolního tenisu - již v letošním roce se mezi žáky nižších ročníků (na které se zejména zaměřujeme) objevují talentovaní sportovci, které chceme výrazněji podporovat. Budeme se snažit realizovat studii půdní vestavby, která by umožnila další podstatné zkvalitnění výuky i eventuální zvýšení počtu tříd.


VÝROČNÍ ZPRÁVA
O HOSPODAŘENÍ ŠKOLY

ČÁST I.
PŘÍJMY

                                     Celkem     z toho ŠJ
Celkové příjmy	                   12 003062	1870045
Státní dotace	                    8 105000	 808268
Dotace od obce	                    2 358000	  20929
Poplatky od zletilých žáků, rodičů    931479	 931479
Příjmy z hospodářské činnosti	      417527
Ostatní příjmy	                      191056	 109369

 

ČÁST II.
VÝDAJE

					 celkem	       z toho ŠJ
Neinvestiční výdaje	                11 854638	1 870045
Investiční výdaje	                    42700
Náklady na mzdy pracovníku	         5 773619	  598717
Odvody zdrav. a sociálního pojištění	 1 992540	  209551
Výdaje na učebnice	                   245834
Výdaje na další vzděl. pracovníku	    13243
Ostatní provozní náklady	         3 829402	1 061777

Po celý rok jsme se snažili o vyvážené čerpání rozpočtu a rovnováhu v příjmové a výdajové části.Nemalou část prostředků jsme získali i vlastní hospodářskou činností - v tomto směru to bylo jentěsně za loňským rekordním příjmem. Přesto se domníváme, že hlavním úkolem školy je učit a někdy
před dalším zvyšováním vlastních příjmů je třeba dát přednost kvalitě výuky. Počítačové zaměření školy klade velké nároky nejen na oblast financí, ale i na učitele a vedení školy. Postupně se daří měnit přístup učitelů k využívání informačních technologií nejen v oblasti výuky, ale i v osobním životě (domníváme se, že je to důležitý moment pro tento vztah). Při nástupech nových učitelů si uvědomujeme, k jakému pokroku došlo v několika málo posledních letech právě v přístupu k využívání těchto technologií mladými lidmi. Daří se postupné vybavování školy technickými novinkami, aby vybavení pro zaměření školy na informační technologie bylo na odpovídající úrovni (i díky některým sponzorským aktivitám). Přesto, že v roce 2001 byl rozpočet ze strany zřizovatele opět snížen o půl milionu korun oproti roku 1999 (respektive zůstal na loňské drasticky snížené úrovni), podařilo se díky rezervám z předešlých let a výše uvedenému zisku z vlastní hospodářské činnosti zabezpečit novou počítačovou učebnu.

KOMENTÁŘ KE ZPRÁVĚ O HOSPODAŘENÍ ZA ROK 2000
A ROZPOČTY FONDŮ NA ROK 2001

V roce 2000 naše škola skončila s hospodářským výsledkem 148 tis. Kč

  1. Rozpočet provozních prostředků hrazených z dotace Magistrátu města Liberce:
    Bylo dosaženo vyrovnaného hospodářského výsledku.
  2. Rozpočet na mzdy, odvody, učebnice, pomůcky, ochranné prostředky, cestovné hrazené školským úřadem. Bylo dosaženo zlepšeného hospodářského        výsledku ve výši 17 tis. Kč.
  3. Hospodářský výsledek vytvořen vlastní činnosti 131 tis. Kč

Hospodářský výsledek 148 tis. Kč
byl po schválení radou Magistrátu města Liberec rozdělen
následovně:

Fond odměn 26 tis. Kč
Rezervní fond MM Liberec 0 tis. Kč
Rezervní fond ŠÚ Liberec 0 tis. Kč
Rezervní fond VHČ 105 tis. Kč

Byl nařízen odvod do státního rozpočtu ve výši 17 tis. Kč

STAV FONDŮ PO FINANČNÍM VYPOŘÁDÁNÍ ZA ROK 2000 A MAXIMÁLNÍ MOŽNÉ ČERPÁNÍ FONDŮ NA ROK 2001

Fond odměn 64 tis. Kč
Je tvořen v souladu s pravidly hmotné zainteresovanosti a usměrňování mzdového
vývoje. Zřizovatel může dát souhlas k přídělu do fondu ze zlepšeného hospodářského výsledku ve výši nevyčerpaných mzdových prostředků a z úspor neinvestičních výdajů provozu. Limit pro maximální příděl je uveden ve výši 20% celoročního objemu mzdových prostředků. Fond se čerpá na pokrytí překročených mzdových prostředků stanovených v limitu mzdových prostředků.
Maximální možné čerpání FO na rok 2001 64 tis. Kč

Fond kulturních a sociální potřeb 239 tis. Kč
Tvorba fondu je možná jen z nákladů organizace - z rozpočtu běžného roku ve výši 2% ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a na mzdy včetně náhrad platů a mezd. Základní příděl se nepočítá z ostatních osobních nákladů. Fond se rovněž netvoří ze zlepšeného hospodářského výsledku.
Předpokládaná tvorba v roce 2001 114 tis. Kč
Maximální možné čerpání FKSP na rok 2001 celkem 353 tis. Kč.


Rezervní fond 241 tis. Kč
Rezervní fond má naše škola analyticky rozdělen na:

Rezervní fond MM Liberec                             0 tis. Kč
Rezervní fond ŠÚ Liberec                             15 tis. Kč
Rezervní fond VHČ,dary                             226 tis. Kč

Rezervní fond je finanční fond, jehož tvorba ze zlepšeného hospodářského výsledku není omezena. Dalším zdrojem fondu jsou finanční dary. Fond je určen k úhradě výdajů nezajištěných v rozpočtu zřizovatele, k úhradě sankcí a penále a zejména k úhradě ztráty.
Maximální možné čerpání RF na rok 2001 241 tis. Kč

Fond reprodukce investičního majetku 116 tis. Kč
Tvorba fondu reprodukce je z odpisů NIM a HIM, převodu z jiného fondu a finančních darů na investice. Odpisy jsou zdrojem fondu ve výši účetních odpisů stanovených odpisovým plánem. Odpis je složka provozních nákladů, která vyjadřuje amortizaci, neboli fyzické a morální zastarávání odpisovaného majetku. Fond lze čerpat na pořízení investičního majetku, financování oprav.
Odpisový plán na rok 2001 125 tis. Kč.
Maximálně možné čerpání FRIM na rok 2001 celkem 241 tis. Kč.


Informace o majetku organizace k 31.12.2000
Stav hmotného majetku                                         1 482 tis. Kč
Stav drobného nehmotného majetku                           28 tis. Kč
Stav drobného hmotného majetku                          3 820 tis. Kč

Stav finančních prostředků :
Běžný účet                                 1 296 tis. Kč
Pokladna                                        38 tis. Kč
Účet FKSP                                   195 tis. Kč

Pohledávky:
Odběratelé                                    23 tis. Kč

Závazky:

Dodavatelé 285 tis. Kč
Zaměstnanci 304 tis. Kč
Sociál.a zdrav. zabezpečení 188 tis. Kč
Daň z příjmu 11 tis. Kč
Ostatní přímé daně 45 tis. Kč
Jiné závazky 90 tis. Kč

( Sociální a zdravotní zabezpečení, ostatní přímé daně a jiné závazky jsou neuhrazené mzdy a odvody za měsíc prosinec s termínem splatnosti 10.1.2001.)

VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI A HOSPODAŘENÍ
ŠKOLNÍ JÍDELNY

ČÁST I.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA JÍDELNY

Jídelna je plně součástí školy - viz výše (základní charakteristika školy). Její hospodaření není přísně odděleno, nelze proto ani kompletní hospodaření jídelny analyticky postihnout (energie, voda, čistící prostředky atd.). Zpráva o hospodaření jídelny je součástí zprávy o hospodaření školy.

Kapacita jídelny je v současné době plně naplněna. Omezujícím faktorem je velikost kuchyně - přesto se daří kromě stravování žáků zajistit i hospodářskou činnost jídelny vyvařováním pro téměř stovku cizích strávníků.

Skladové hospodářství a výdej stravy jsou zpracovávány programovým vybavením firmy VIS Plzeň. Výdej obědů na karty s čárovým kódem, s možností registrace strávníků a informací pro rodiče o stravování jejich dětí. Platba možná ze sporožirových i běžných účtů či v hotovosti.

ČÁST II.
STRAVOVÁNÍ

a) základní údaje

 

Celková kapacita Počet strávníků Počet pracovníků
1999/00 2000/01 1999/00 2000/01 1999/00 2000/01
497 496 395+27+75 393+26+77 5,5 5,5

V tabulce jsou použity tyto údaje :
počet strávníků          = průměrný počet skutečně vydaných obědů denně - žáci + zaměstnanci + cizí strávníci
počet pracovníků       = přepočtený počet pracovníků

ČÁST III.
ÚDAJE O VÝSLEDCÍCH INSPEKCÍ

V tomto školním roce nebyla provedena inspekce kuchyně orgány OHS.

 

ČÁST IV.
ÚDAJE O PRACOVNÍCÍCH ZAŘÍZENÍ

a) Konkrétní údaje o pracovnících zařízení, jejich kvalifikaci, praxi a způsobilosti

 

Příjmení a jméno	kvalifikace, plat. zařazení	prac. zařazení
Husáková Miluše	           ano           7/10       	vedoucí jídelny
Pavlíková Marie	           ano           5/08       	hlavní kuchařka
Svobodová Marie	           ano           4/08	        druhá kuchařka
Havránková Helena	zaučená          3/11       	pracovnice provozu
Holcová Olga	        zaučená          3/11       	pracovnice provozu
Nováková Christa	zaučená          3/12       	pracovnice provozu -1 úvazek

b) Mzdové podmínky pracovníků

Viz povinné statistické výkazy

c) Údaje o dalším vzdělávání pracovníků včetně řídících pracovníků

Další vzdělávání (kromě povinných školení) nebylo v tomto roce realizováno.

ČÁST V.
DALŠÍ ÚDAJE O ZAŘÍZENÍ

Uvedeno ve zprávě o činnosti školy.

ČÁST VI.
ZHODNOCENÍ A ZÁVĚR

Zařízení kuchyně nepatří k nejnovějším. Je však postupně modernizováno, i když většinou repasovanými levnějšími zařízeními. Spolupráce vedení školy a jídelny je na velmi dobré úrovni a lze říci, že kvalitou podávané stravy se řadí školní jídelna mezi ty lepší. O tom svědčí i zájem cizích strávníků (včetně lékařského a zdravotnického personálu z okolních zařízení). V tomto roce bylo doplněno vybavení kuchyně a prováděna běžná údržba. Stav pracovníků v jídelně je stabilizován, pracovnice se nemění, což také přispívá k dobrému chodu jídelny. Nepodařilo se splnit záměr z loňského roku - vybudovat úpravou venkovních prostor přiléhajících ke kuchyni letní jídelnu!