ČÁST I.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Název školy : Základní škola v Liberci, Vrchlického 17/262
Sídlo školy : Liberec 14, Vrchlického 17/262, PSČ 460 14
IČO : 46746757
Právní forma : Příspěvková organizace. Škola je právnickou osobou
ve smyslu & 18 zákona č. 509/90 Sb. - škola s právní subjektivitou
Zřizovatel školy : Zastupitelstvo města Liberce
Ředitel školy : Milan Regner, Mošnova 9, Liberec 14, PSČ 460 14
Škola zahrnuje : 1. a 2. stupeň, školní družinu, školní klub a
školní jídelnu
Počet tříd |
Celkový počet žáků |
Počet žáků |
Počet žáků na učitele |
|||||
Šk. rok | 1999/00 |
2000/01 | 1999/00 | 2000/01 | 1999/00 | 2000/01 | 1999/00 | 2000/01 |
17 |
17 |
412 |
414 |
24,23 |
24,35 |
17,91 |
17,25 |
Datum zařazení do sítě škol : 19.2.1996
Celková kapacita školy a jejich součástí : Škola - 414 žáků
Družina - 87 žáků
Jídelna - 480 strávníků
Studijní programy :
Vyučovalo se podle vzdělávacího programu Základní škola, ve výběrových třídách podle vzdělávacího programu Základní škola s rozšířenou výukou přírodovědných předmětů :
Nevýběrové třídy 1.-9. ročník - dokument čj. 16 847/96-2
Výběrové třídy 6.- 9. ročník - dokument čj. 21 968/96-22
Mimoškolní a volnočasové aktivity :
Sdružení rodičů - předseda Ing. Antonín Jech
Školní družina a školní klub
Další - viz přehled zájmových útvarů
Další údaje :
Škola zahrnuje ve svých výukových programech také výběrové třídy s
počítačovým zaměřením, jichž bylo v tomto roce na škole šest. Do těchto tříd
jsou vybíráni žáci z celého Liberce na základě výběrových testů ve čtvrtých
ročnících. S tím souvisí i celková orientace školy na informační technologie a
jejich zavádění do výuky a dále seznamování všech žáků školy (i z
nepočítačových tříd)
s jejich využíváním.
ČÁST II.
VÝSLEDKY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Porovnání minulého a letošního školního roku
a) prospěch žáků na škole
Ročník |
Počet žáků |
Prospělo s vyznamenáním |
Prospělo |
Neprospělo |
||||
Šk. rok |
1999/00 |
2000/01 |
1999/00 |
2000/01 |
1999/00 |
2000/01 |
1999/00 |
2000/01 |
1.roč. |
46 |
50 |
- |
- |
46 |
50 |
- |
- |
2.roč. |
24 |
44 |
- |
- |
24 |
44 |
- |
- |
3.roč. |
46 | 24 | - | - | 46 | 24 | - | - |
4.roč. |
43 | 46 | - | - | 43 | 46 | - |
- |
5.roč. |
50 | 55 | - | - | 50 | 55 | - | - |
Celkem za 1. st. |
209 |
219 |
na 1.st. nelze udělit |
na 1.st. nelze udělit |
209 |
219 |
- |
- |
6.roč. |
24 | 48 | 8 | 12 | 16 | 36 | - | - |
7.roč. |
80 | 25 | 17 | 9 | 61 | 14 | 2 | - |
8.roč. |
44 | 77 | 3 | 17 | 41 | 60 | - | - |
9.roč. |
55 | 45 | 8 | 1 | 47 | 44 | - | - |
Celkem za 2. st. |
203 | 195 | 36 | 39 | 165 | 146 | 2 | 0 |
Celkem za školu |
412 | 414 | 36 | 39 | 374 | 375 | 2 | 0 |
b) snížený stupeň z chování
Stupeň chování | Minulý školní rok | Tento školní rok | ||
Počet | Procento | Počet | Procento | |
2 | 14 | 3.3 | 4 | 1 |
3 | 0 | 0 | 1 | 0.25 |
c) celkový počet neomluvených hodin
Minulý školní rok | Tento školní rok |
138 | 16 |
d) plnění učebních osnov a učebních plánů
Tento školní rok |
||
Název | Číslo jednací | V ročníku |
Dokument | čj. 16 847/96-2 1.-9. | nevýběrové třídy |
Dokument | čj. 21 968/96-22 6.-9. | výběrové třídy |
TABULKY - PŘEHLEDY
POČTY ŽÁKŮ DLE ROČNÍKŮ
ročník | žáků celkem | dívek | chlapců | prům. na třídu | počet tříd |
1 | 50 | 19 | 31 | 25.00 | 2 |
2 | 44 | 11 | 33 | 22.00 | 2 |
3 | 24 | 12 | 12 | 24.00 | 1 |
4 | 46 | 21 | 25 | 23.00 | 2 |
5 | 55 | 22 | 33 | 27.50 | 2 |
I.stupeň | 219 | 85 | 134 | 24.33 | 9 |
6 | 48 | 18 | 30 | 24.00 | 2 |
7 | 25 | 5 | 20 | 25.00 | 1 |
8 | 77 | 33 | 44 | 25.67 | 3 |
9 | 45 | 11 | 34 | 22.50 | 2 |
II.stupeň | 195 | 67 | 128 | 24.38 | 8 |
celkem | 414 | 152 | 262 | 24.35 | 17 |
DETAIL PROSPĚCHU V LETOŠNÍM ŠKOLNÍM ROCE
Třída | Žáci | Dívky | Hoši | Průměrný prospěch |
Vyznamenání poč. % |
Prospěl |
Neprospěl | Neklasifik. | Absence | Z toho neom. | |||
poč. | % | ||||||||||||
1.A | 25 | 11 | 14 | 1.05 | 0 | 0.00 | 25 | 100.00 | 0 | 0.00 | 1341.0 | 0.00 | |
1.B | 25 | 8 | 17 | 1.04 | 0 | 0.00 | 24 | 96.00 | 0 | 0.00 | 844.0 | 0.00 | |
2.A | 20 | 6 | 14 | 1.05 | 0 | 0.00 | 20 | 100.00 | 0 | 0.00 | 819.0 | 0.00 | |
2.B | 21 | 5 | 16 | 1.12 | 0 | 0.00 | 20 | 95.24 | 0 | 0.00 | 821.0 | 0.00 | |
3.A | 24 | 12 | 12 | 1.43 | 0 | 0.00 | 24 | 100.00 | 0 | 0.00 | 983.0 | 0.00 | |
4.A | 15 | 6 | 9 | 1.47 | 0 | 0.00 | 15 | 100.00 | 0 | 0.00 | 711.0 | 0.00 | |
4.B | 30 | 15 | 15 | 1.55 | 0 | 0.00 | 30 | 100.00 | 0 | 0.00 | 776.0 | 0.00 | |
5.A | 28 | 12 | 16 | 1.84 | 0 | 0.00 | 28 | 100.00 | 0 | 0.00 | 1397.0 | 0.00 | |
5.B | 26 | 10 | 16 | 1.45 | 0 | 0.00 | 26 | 100.00 | 0 | 0.00 | 1396.0 | 0.00 | |
6.A | 24 | 13 | 11 | 1.74 | 6 | 25.00 | 18 | 75.00 | 0 | 0.00 | 1052.0 | 0.00 | |
6.B | 24 | 5 | 19 | 1.75 | 6 | 25.00 | 18 | 75.00 | 0 | 0.00 | 976.0 | 4.00 | |
7.B | 25 | 5 | 20 | 1.63 | 9 | 36.00 | 16 | 64.00 | 0 | 0.00 | 1088.0 | 0.00 | |
8.A | 25 | 17 | 8 | 2.15 | 1 | 4.00 | 24 | 96.00 | 0 | 0.00 | 1522.0 | 3.00 | |
8.B | 27 | 9 | 18 | 2.01 | 3 | 11.11 | 23 | 85.19 | 0 | 0.00 | 1498.0 | 0.00 | |
8.C | 25 | 7 | 18 | 1.58 | 13 | 52.00 | 12 | 48.00 | 0 | 0.00 | 1403.0 | 9.00 | |
9.A | 24 | 9 | 15 | 2.42 | 0 | 0.00 | 0 | 0.00 | 0 | 0.00 | 1155.0 | 0.00 | |
9.C | 21 | 2 | 19 | 1.88 | 1 | 4.76 | 20 | 95.24 | 0 | 0.00 | 1023.0 | 0.00 | |
Celkem | 17 | 409 | 152 | 257 | 1.60 | 39 | 9.54 | 343 | 83.86 | 0 | 0.00 | 18805.0 | 16.0 |
e) Údaje o přijímacím řízení a zařazování dětí
Žáci do 1. tříd jsou zařazováni na základě zápisu do 1. tříd. Protože počet
zapsaných dětí převyšuje kapacitní možnosti školy, je umístění žáků řešeno
po dohodě s dalšímí školami v okolí - konkrétně se ZŠ Sokolovská a ZŠ
Ruprechtice. V tomto roce jsme opět chtěli otevřít jen jednu třídu, bohužel zájem
byl takový, že jsme museli otevřít třídy dvě. Opakuje se tak situace z loňského
roku.
Žáci do výběrových tříd jsou přijímáni na základě výběrového řízení
(testů) do 5. ročníku. Zájem převyšuje možnosti školy asi 3x, přijati jsou
žáci, kteří se umístí na prvních 26 - 28 místech. Pravidla pro přijetí těchto
žáků jsou přesně stanovena a dodržují se bez výjimek.
Případné změny v průběhu školního roku jsou prováděny po domluvě s rodiči a
školami,
ze kterých žáci přicházejí nebo kam odcházejí. Jedná se zejména o ZŠ
Sokolovská, Jabloňová a Ruprechtice.
f) Další zpřesnění údajů
Vzhledem k tomu, že na škole jsou na druhém stupni žáci výběrových i
nevýběrových tříd, projevují se i rozdíly v přístupu k těmto žákům. V
nevýběrových třídách je upřednostňován přiměřený přístup učitelů k
žákům, ve výběrových náročný přístup, který umožňuje předávání
širších znalostí talentovaným žákům. Mimořádná pozornost je věnována
dostatečnému počtu nepovinných předmětů a zájmových útvarů, které umožňují
rozšíření možností pro užší zaměření žáků. Paleta těchto útvarů je
široká a vede žáky k uplatňování dovedností a schopností v těch oblastech, o
něž mají větší zájem a k nimž mají lepší předpoklady. Na škole je
každoročně otevíráno přibližně 30 těchto útvarů a výsledkem jsou mimořádné
úspěchy žáků v širokém spektru soutěží (nejen přírodovědných, jak by
vyplývalo ze zaměření výběrových tříd, ale i humanitních, výtvarných a
sportovních). U některých z těchto útvarů se zdá, že snaha školy je větší než
zájem rodičů - zejména v oblasti výuky cizích jazyků. Uvažujeme proto o
eventuální přesun těchto útvarů do vedlejší hospodářské činnosti.
Žákům zaostávajícím je věnována péče nejen individuálním přístupem ve
vyučovacích hodinách, ale i individuálním doučováním či zařazením do
některých nepovinných předmětů a kroužků.
ČÁST III.
ÚDAJE O VÝSLEDCÍCH INSPEKCE, PROVEDENÉ ČŠI
V tomto školním roce nebyla na škole provedena inspekce pracovníky ČŠI.
ČÁST IV.
ÚDAJE O PRACOVNÍCÍCH ŠKOLY
a) Kvalifikovanost a aprobovanost učitelů
Při hodnocení celkové aprobovanosti učitelů na škole musíme vycházet z toho, že ve třídách s počítačovým zaměřením je značný počet hodin informatiky a výpočetní techniky. Na tyto předměty obecně chybějí kvalifikovaní učitelé, protože většinou odcházejí po absolvování pedagogické fakulty do jiných oblastí (přesněji řečeno mimo školství). Proto často učí externisté, kteří nemají pedagogické vzdělání. O koordinaci této výuky se staral pan učitel Maškarinec s aprobací matematika - informatika, který však na konci školního roku odešel k počítačové firmě. Lze tvrdit, že výuka informatiky byla zajištěna na vysoké úrovni, o čemž svědčí i mimořádné úspěchy žáků školy v tomto oboru. Přehled aprobovanosti dále poněkud znehodnocuje to, že některé zkušené učitelky jazyků nemají aprobaci pro příslušný jazyk, přesto se jedná zejména ve výuce anglického jazyka o dobré učitelky s mimořádnými výukovými výsledky, které si i nadále zvyšují kvalifikaci účastí v různých jazykových kurzech. Na prvním stupni je jedna učitelka nekvalifikovaná, což pochopitelně snižuje procento aprobované výuky na tomto stupni. Průměrná aprobovanost na škole vychází 88%. Podařilo se kvalitní důchodkyní zkvalitnit výuku zeměpisu, i když to pochopitelně není řešení trvalé. Vzhledem k tomu, že teprve příští rok budou končit první absolventi zdejší PF s aprobací zeměpis, snažíme se v předstihu takovéhoto učitele zajistit.
b) Konkrétní údaje o pracovnících školy, jejich kvalifikace, praxe a způsobilost
V poslední době, přes obecně známou skutečnost, že chybí mladí učitelé, se zvyšuje počet mladších vyučujících, stále je však třeba zaměstnávat důchodce či učitele v důchodovém věku. Jsou zaměstnáni převážně na snížený úvazek, nutno však říci, že se jedná v každém případě o velmi kvalitní učitele.
SEZNAM ZAMĚSTNANCŮ
Škola - pedagogové
Titul Jmeno Prijmeni PlatoveZarazeni Aprobace PracZarazeni Mgr. Milan Regner 09/11 R,T-3.st ředitel školy Mgr. Jana Šidlofová 09/11 M,Fy zástupkyně ředitele Mgr. Jana Balounová 09/11 1-4,Čj učitel 1. stupně Mgr. Olga Černá 09/01 I.st. učitel 1. stupně Mgr. Šárka Holcová 09/10 I.st. učitel 1. stupně Renata Chalupová 09/05 učitel 1. stupně Mgr. Eva Peršínová 09/09 I.st. učitel 1. stupně Mgr. Eva Slabá 09/05 I.st. učitel 1. stupně Eva Stránská 09/12 1.-4.st. učitel 1. stupně Mgr. Hana Vořechová 09/12 1-4,Hv,R učitel 1. stupně Aleš Bartoň 09/01 učitel 2. stupně Mgr. Vít Bělohradský 09/01 F, M, učitel 2. stupně Blanka Červenková 09/12 Př,Ch,Pp učitel 2. stupně Ing. Kamil Ibrahim 09/01 učitel 2. stupně Mgr. Dana Jahodová 09/12 Př,Pv,Tv učitel 2. stupně Ing. Pavlína Ježková 09/06 Pv, učitel 2. stupně Eva Klímová 09/12 M, Z, učitel 2. stupně Milada Krausová 09/12 Rj,Vv učitel 2. stupně Mgr. Hana Krenková 09/08 Čj,Vv učitel 2. stupně Mgr. Jindra Lajerová 09/12 Čj, Rj učitel 2. stupně Mgr. Marcela Lubasová 09/02 Čj, VV učitel 2. stupně Mgr. Zdeňka Manychová 09/06 Čj, Hv učitel 2. stupně Mgr. Daniela Martanová 00/00 VV, ON učitel 2. stupně Mgr. Petr Maškarinec 00/00 M, Inf učitel 2. stupně Mgr. Jarmila Skalská 09/04 Vv, Nj učitel 2. stupně Silvie Strunová 09/06 Aj,Nj,Ps učitel 2. stupně Lucie Šimková 09/01 M,Aj učitel 2. stupně Mgr. Libuše Šotolová 09/09 D, Rj učitel 2. stupně Mgr. Jana Vitvarová 09/11 Ch,Tv,Pp učitel 2. stupně
Správní zaměstnanci
Titul Jmeno Prijmeni PlatoveZarazeni Aprobace PracZarazeni Jana Trpišovská 06/10 sekretářka Jaroslav Samek 03/11 školník Vladimíra Dvořáková 02/00 uklízečka Renata Hodíková 00/00 uklízečka Květoslava Sýkorová 02/08 uklízečka Dagmar Žampová 02/10 uklízečka
Družina
Titul Jmeno Prijmeni PlatoveZarazeni Aprobace PracZarazeni Eva Lejnarová 07/11 vedoucí vychovatelka Ivana Říhová 07/04 vychovatelka ŠD Jana Hubalová 07/00 vychovatelka ŠD Monika Winklerová 07/00 vychovatelka ŠK
Kuchyň
Titul Jmeno Prijmeni PlatoveZarazeni Aprobace PracZarazeni Miluše Husáková 07/11 vedoucí jídelny Mária Pavlíková 05/09 hlavní kuchařka Marie Svobodová 04/09 druhá kuchařka Helena Havránková 03/11 pomocná kuchařka Olga Holcová 03/11 pomocná kuchařka Christa Nováková 03/12 pomocná kuchařka
c) Absolventi, kteří nastoupili na školu
Mezi absolventy pedagogické fakulty nejsou započítáni ti, kteří učili
krátkodobě (zástupy za nemoci).
Minulý školní rok | Tento školní rok |
2 | 2 |
d) Počet ostatních učitelů, kteří nastoupili nebo odešli
Minulý školní rok | Tento školní rok | |||
Nastoupili | 1 | 1 | ||
Odešli | na jinou školu | mimo školství | na jinou školu | mimo školství |
0 | 1 | 0 | 2 |
e) Počet pracovníků v důchodovém věku a nekvalifikovaných
Minulý školní rok | Tento školní rok | |
Důchodového věku | 3 | 4 (2,5 přepočt.) |
Nekvalifikovaných | 1 | 2 |
f) Mzdové podmínky pracovníků
Viz statistické výkazy
g) Údaje o dalším vzdělávání pracovníků
Semináře OPS - běžné | průběžně |
Jazykové kurzy při OPS | 2 |
Další jazykové kurzy | 3 |
Školení a semináře k výuce informačních technologií vlastní | 15 |
Rozhodnutí ředitele | Počet | Počet odvolání |
Odklad školní docházky | 8 | 0 |
b) Počet žáků osvobozených ze školní docházky
0
a) materiální podmínky
Škola je plně zabezpečená materiálně pro plnění své vchovně vzdělávací
funkce. Hlavní objekt školy, postavený v roce 1955 byl doplněn pozdějšími
přístavbami jídelny a tělocvičny (1976) a školní družiny (1982).
Ke škole patří pozemek pro výuku pěstitelství, malé sportovní hřiště s
asfaltovou plochou. Pro výuku tělesné výchovy je dále využíváno velké školní
hřiště spolu se ZŠ Sokolovská a hala stolního tenisu SKST Liberec.
Součástí školy je školní jídelna, kde je vyvařováno pro téměř 500
strávníků.
Počet učeben celkem | 21 |
z toho odborných | 5 (jazyková, tři počítačové, výtvarné výchovy) |
Počet laboratoří | 1 |
Počet tělocvičen | 1 |
Navíc jsou k dispozici 4 místnosti školní družiny a suterénní prostory pro
školní klub.
3 učebny z celkového počtu 21 jsou využívány jako poloodborné učebny fyziky,
přírodopisu
a dějepisu.
Pitný režim je realizován nápojovým automatem včetně teplých nápojů, pro
žáky školní družiny jsou k dispozici nápoje školní jídelny i v odpolední
docházce. Dále funguje omezeně (o malých přestávkách) školní bufet.
b) mimoškolní aktivity
Na škole je již několik let otevíráno množství mimoškolních útvarů pro
žáky - viz následující přehled o útvarech a jejich naplněnosti.
Zájmová Tv dívky
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 1/ 14/ 15
Cvičení z Čj
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 28/ 9/ 37
Konverzace Aj
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 33/ 34/ 67
Základy Nj
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 6/ 10/ 16
Psaní na stroji
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 27/ 10/ 37
Informatika
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 110/ 38/148
Výpočetní technika
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 41/ 33/ 74
Literární praktika
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 23/ 10/ 33
Cvičení z mat.
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 15/ 9/ 24
Výtvarná výchova
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 21/ 37/ 58
Fyzikální praktika
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 28/ 4/ 32
Zájmová Tv - stolní tenis
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 11/ 6/ 17
Kurz korespondence
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 7/ 4/ 11
Celkem v nep. př. zapojeno: chlapci/dívky/celkem - 352/218/570
Anglický jazyk
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 38/ 26/ 64
Tělovýchovný
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 3/ 12/ 15
Dramatický
Celkové počty : chlapci/dívky/celkem 0/ 13/ 13
Celkem v kroužcích zapojeno: chlapci/dívky/celkem - 41/ 51/ 92
Další kroužky na škole pracují pod vedením pracovníků spolupracujících
subjektů :
SSK Ruprechtice (sportovní střelba), KMST Liberec (stolní tenis), Spartak Pavlovice
(ZTV).
Dále mají žáci možnost využívat vyhrazené hodiny v počítačových učebnách.
c) účast školy na soutěžích
Naše škola je známá tím, že se snažíme nevynechávat žádnou příležitost k
měření sil s ostatními. Domníváme se, že je to jedna z cest při výchově žáků
k samostatnosti, ale zároveň k seberealizaci a pro mnohé z nich jsou tyto soutěže i
nasměrováním k budoucím životním aktivitám. Ceníme si toho, že mnoho soutěží
je organizováno přímo na škole a účastní se jich množství žáků. Tím nemáme
na mysli běžné soutěže od sběrových až po sportovní, ale odborné soutěže, kdy
účast na nich znamená mnoho a mnoho hodin práce žáka i učitele. Velké množství
soutěžících ve školních kolech a aktivita učitelů při obesílání mnoha
republikových akcí je základem k úspěchům žáků v soutěžích nejrůznějšího
typu.
Protože je na naší škole několik výběrových tříd s počítačovým zaměřením,
jsme jistě zvýhodněni před ostatními školami - zejména v oblasti soutěží v
programování a matematických soutěžích. Naši žáci jsou však mimořádně
úspěšní i v dalších oborech. O tom svědčí úspěchy našich žáků v okresních
olympiádách (kromě matematiky i biologie, čeština, dějepis), ve výtvarných i
sportovních soutěžích.
d) spolupráce s dalšími subjekty
V průběhu roku bohužel poklesla aktivita sdružení rodičů, které je samostatným
právním subjektem. Pro příští školní rok máme proto připraveno řešení ke
zlepšení jeho činnosti, aby navázalo na předchozí úspěšnou práci.
Za dobrou považujeme spolupráci s okolními mateřskými školami. Dvě z nich
pravidelně využívají naši počítačovou učebnu pro výuku předškoláků po celý
rok.
Dále spolupracujeme s tělovýchovnými organizacemi, které se podílejí na sportovním
vyžití žáků (Spartak Pavlovice, SKST Liberec, SSK Ruprechtice a další).
V oblasti výpočetní techniky spolupracujeme s počítačovými firmami i školami z
celé republiky, které se významně věnují uplatnění informačních technologií ve
výuce. Při pořádání soutěží spolupracujeme se ZŠ Oblačná v Liberci
(zaměření na výpočetní techniku a MSMT). Při okresních soutěžích v
programování se podílíme na organizaci a pořádání některých kategorií. V
letošním roce opět naši žáci v některých kategoriích obsadili bezkonkurenčně
přední místa. Mimořádný ohlas mělo opět naše vystoupení na mezinárodním
semináři k využití informačních technologií ve vzdělávání v Sedmihorkách.
Tohoto semináře se účastníme pravidelně již několik let. Letos jsme se
prezentovali průřeze naší činností od předškoláků až po naše první odchovance
- současné maturanty. Podrobněji se lze o této oblasti informovat na webových
školních stránkách.
e) podíl na dalším vzdělávání učitelů v okrese
Protože naše škola má celkem výlučné postavení v oblasti výpočetní techniky,
poskytujeme ostatním školám neformální servis a rady zejména v otázkách hardwaru i
softwaru, výukových programů a celkové koncepce výuky informatiky. Pořádáme
předváděcí akce pro učitele ostatních škol.
Čtyři naši učitelé pracují v okresních metodických kabinetech, jedna z nich je
vedoucí kabinetu.
Ve značném počtu se naši učitelé podílejí na vzdělávání studentů pedagogické
fakulty TU v Liberci - jak na souvislé praxi, tak na dlouhodobé praxi (zejména ve
výpočetní technice, ale tradičně i v českém jazyce, dějepisu a na 1.stupni),
přestože nejsme školou, která má uzavřenu s TU smlouvu o fakultní škole.
f) zaměření školy
Zaměření našich tříd na výpočetní techniku přináší na jedné straně
výhody - příliv talentovaných dětí, na druhé straně však také spoustu starostí.
To se projevuje například v napjaté finanční situaci, protože musíme držet krok s
dobou ve vybavení výpočetní technikou. Úroveň vybavení školy rychle stárne,
přesto je mimořádná - pro ilustraci snad několik údajů :
3 počítačové multimediální učebny, počítačová laboratoř, 45 počítačů na
škole, všechny spojené sítí Windows NT, scannery, několik jednotek CD ROM, dva
digitální fotoaparáty, "vypalovačka" CD ROMů, ZIP drive, Mind drive,
tablet.
Elektronická pošta a Internet s přímým napojením celé počítačové sítě a
samostatnými účty pro každého žáka od 4. třídy.
Mimořádná je ovšem také potřeba kvalifikovaných správců sítě a mimořádné je
úsilí učitelů, kteří těmto nadaným dětem věnují nadstandartní péči.
Naši žáci získávají nadprůměrné znalosti v oblasti počítačů, snažíme se
proto i o jejich uplatnění. Pravidelně se účastníme výstavy NISA SCHOLA a dalších
podobných akcí. Obsluhu stánků svěřujeme žákům našich počítačových tříd.
Domníváme se, že i zkušenosti z této výstavy uplatní v pozdějším životě.
Kromě toho se žáci podílí na počítačovém zpracování mnoha sportovních
soutěží v okrese. Zpracování je na úrovni, výsledkové listiny slušně graficky
zpracované si účastníci odnášejí s sebou hned při skončení soutěže. Žáci
počítačových tříd vytvářejí i programy pro potřeby školy, pro své mladší
spolužáky, ale samozřejmě i pro sebe.
g) zapojení školy do rozvojových programů
V tomto roce škola nebyla zapojena do žádného programu.
h) protidrogová prevence a prevence dalších protispolečenských jevů
Již v době, kdy protidrogová prevence nebyla nutností a povinností v práci
školy, jsme se účastnili protidrogových akcí. Angažovali jsme se významně
například v projektu "Kulturou a sportem proti kriminalitě a drogám", měli
jsme svého zástupce v kurzu programu minimální prevence "Škola bez drog" i
při zahájení (a samozřejmě i pokračování) akce "Dokážu to". Ale
zejména se domníváme, že práce naší školy v oblasti mimoškolní splňuje to, co
by škola měla zajišťovat - dobrou prevenci. Držíme se toho, že pokud zajistíme
mladým lidem vhodnou náplň jejich volna, nezbývá jim čas na hlouposti. Nemáme v
oblibě ani "hurá akce", ani zbytečné kázání a přednášky. Jsme rádi,
že podobně se začínají chovat i naše nadřízené orgány a například Město
Liberec realizuje část protidrogové prevence granty, zaměřenými na tělovýchovu a
další vhodné preventivní činnosti.
V tomto školním roce nebyl na škole projednáván případ užívání tvrdých či
měkkých drog ani podezření na ně. Nicméně časté jsou případy řešení
kouření žáky. Bohužel - v těchto případech je častým jevem, že škola se stará
o kouření žáků více než jejich rodiče. V mnoha případech jde o děti z
problémového rodinného prostředí a v těchto případech nezbývá než si přiznat
bezmocnost školy, protože bez spolupráce s rodinou nelze tyto případy vyřešit.
Podobně nebyl řešen případ sexuálního obtěžování či týrání dětí. Přesto
v mnoha případech víme, že péče rodičů má někdy daleko do správné výchovy,
často v těchto případech také od rodiče slýcháme, že pracuje a na děti nemá moc
času. Jen málokdo si dá říci, že by měl svůj žebříček hodnot změnit ve
prospěch dětí.
Případy eventuálního náznaku šikany řešíme okamžitě ve spolupráci třídní
učitel, výchovný poradce, vedení školy a rodiče viníka, či častěji rodiče
iniciátora i postiženého. Případ klasické šikany nebyl v tomto roce zaznamenán.
Z asociálních projevů dětí se nejčastěji vyskytuje drobný vandalismus, nalezení
viníka je v tomto případě obtížné, ale často se podaří. Podle stupně přestupku
je případ řešen buď přímo se žákem nebo jeho rodiči.
Jeden případ záškoláctví se řešil s rodiči, v některých případech bohužel
došlo ke krytí neomluvených hodin rodiči. Celkový počet neomluvených hodin je proto
velmi nízký.
Vyskytl se případ dvou větších krádeží (mobily) - viníci nebyli nalezeni,
případy šetřila policie bez výsledku.
Protože předcházející část zprávy pokládáme za dostatečnou a navíc lze další údaje o naší práci poznat z našich www stránek, bude závěrečná část krátká :
Pro práci školy a její hodnocení lze těžko použít objektivní hlediska, což je všeobecně známé. Pro nás je tím nejdůležitějším hlediskem hodnocení naší práce fakt, že škola má dobrý zvuk mezi rodiči. Věkový průměr sboru klesá, což je nezbytností při uvažovaném odchodu dalších učitelek do důchodu v nejbližších letech. Podařilo se vybudovat další počítačovou učebnu, což při využití počítačů při výuce odborné i běžné zlepšilo situaci v přeplněnosti učeben. Ke zlepšení materiálních podmínek přispěla dokončená výstavba haly na stolní tenis - spolupráce s oddílem stolního tenisu je velmi dobrá. Dobře probíhá spolupráce při výchově mladých stolních tenistů - považujeme tento sport za vhodný doplněk našich technických aktivit. Zatím se stále nedaří zahájit půdní vestavbu, která by vyřešila problémy umístění odborných učeben. V letošním roce byla zpracována studie, věříme, že se podaří její záměr realizovat, i když náklady jsou několik milionů korun. Nedostatek prostoru je stále faktem, který nás v práci omezuje a nutí nás umisťovat kmenové třídy do odborných učeben. Pomohlo by snížení počtu tříd - o školu je však stále velký zájem a tak se toto snížení nedaří realizovat. Při zápisu do prvních tříd jsme opět zapsali dvě první třídy, zatímco na okolních školách, kde dříve otevírali také dvě třídy, zapsali v letošním roce jen jednu třídu. Nedostatek prostor je také příčinou, která nám brání zlepšovat činnost tříd s počítačovým zaměřením. Při otevírání výběrové třídy nemůžeme z prostorových důvodů bohužel ani zdaleka vyhovět zájmu a protože by se již další třída na školu fyzicky nevešla, museli jsme počítačovou třídu pro příští rok realizovat převážně z vlastních žáků.
A jaký bude výhled do dalších let? Nadále je naším cílem péče o talentované
žáky ve třídách s počítačovým zaměřením, ale stejně tak chceme poskytovat co
nejlepší vzdělání všem ostatním žákům školy. Abychom vyvážili technické
zaměření školy ve volitelných předmětech, budeme se stále snažit poskytovat
široký výběr nepovinných předmětů a zájmových kroužků, zaměřených na
sportovní a umělecké aktivity. Budeme pokračovat i ve spolupráci s oddílem stolního
tenisu - již v letošním roce se mezi žáky nižších ročníků (na které se
zejména zaměřujeme) objevují talentovaní sportovci, které chceme výrazněji
podporovat. Budeme se snažit realizovat studii půdní vestavby, která by umožnila
další podstatné zkvalitnění výuky i eventuální zvýšení počtu tříd.
VÝROČNÍ ZPRÁVA
O HOSPODAŘENÍ ŠKOLY
Celkem z toho ŠJ Celkové příjmy 12 003062 1870045 Státní dotace 8 105000 808268 Dotace od obce 2 358000 20929 Poplatky od zletilých žáků, rodičů 931479 931479 Příjmy z hospodářské činnosti 417527 Ostatní příjmy 191056 109369
ČÁST II.
VÝDAJE
celkem z toho ŠJ Neinvestiční výdaje 11 854638 1 870045 Investiční výdaje 42700 Náklady na mzdy pracovníku 5 773619 598717 Odvody zdrav. a sociálního pojištění 1 992540 209551 Výdaje na učebnice 245834 Výdaje na další vzděl. pracovníku 13243 Ostatní provozní náklady 3 829402 1 061777
Po celý rok jsme se snažili o vyvážené čerpání rozpočtu a
rovnováhu v příjmové a výdajové části.Nemalou část prostředků jsme získali i
vlastní hospodářskou činností - v tomto směru to bylo jentěsně za loňským
rekordním příjmem. Přesto se domníváme, že hlavním úkolem školy je učit a
někdy
před dalším zvyšováním vlastních příjmů je třeba dát přednost kvalitě
výuky. Počítačové zaměření školy klade velké nároky nejen na oblast financí,
ale i na učitele a vedení školy. Postupně se daří měnit přístup učitelů k
využívání informačních technologií nejen v oblasti výuky, ale i v osobním
životě (domníváme se, že je to důležitý moment pro tento vztah). Při nástupech
nových učitelů si uvědomujeme, k jakému pokroku došlo v několika málo posledních
letech právě v přístupu k využívání těchto technologií mladými lidmi. Daří se
postupné vybavování školy technickými novinkami, aby vybavení pro zaměření školy
na informační technologie bylo na odpovídající úrovni (i díky některým
sponzorským aktivitám). Přesto, že v roce 2001 byl rozpočet ze strany zřizovatele
opět snížen o půl milionu korun oproti roku 1999 (respektive zůstal na loňské
drasticky snížené úrovni), podařilo se díky rezervám z předešlých let a výše
uvedenému zisku z vlastní hospodářské činnosti zabezpečit novou počítačovou
učebnu.
KOMENTÁŘ KE ZPRÁVĚ O
HOSPODAŘENÍ ZA ROK 2000
A ROZPOČTY FONDŮ NA ROK 2001
V roce 2000 naše škola skončila s hospodářským výsledkem 148 tis. Kč
Hospodářský výsledek 148 tis. Kč
byl po schválení radou Magistrátu města Liberec rozdělen
následovně:
Fond odměn | 26 tis. Kč |
Rezervní fond MM Liberec | 0 tis. Kč |
Rezervní fond ŠÚ Liberec | 0 tis. Kč |
Rezervní fond VHČ | 105 tis. Kč |
Byl nařízen odvod do státního rozpočtu ve výši 17 tis. Kč
STAV FONDŮ PO FINANČNÍM VYPOŘÁDÁNÍ ZA ROK 2000 A MAXIMÁLNÍ MOŽNÉ ČERPÁNÍ FONDŮ NA ROK 2001
Fond odměn 64 tis. Kč
Je tvořen v souladu s pravidly hmotné zainteresovanosti a usměrňování mzdového
vývoje. Zřizovatel může dát souhlas k přídělu do fondu ze zlepšeného
hospodářského výsledku ve výši nevyčerpaných mzdových prostředků a z úspor
neinvestičních výdajů provozu. Limit pro maximální příděl je uveden ve výši 20%
celoročního objemu mzdových prostředků. Fond se čerpá na pokrytí překročených
mzdových prostředků stanovených v limitu mzdových prostředků.
Maximální možné čerpání FO na rok 2001 64 tis. Kč
Fond kulturních a sociální potřeb 239 tis. Kč
Tvorba fondu je možná jen z nákladů organizace - z rozpočtu běžného roku ve výši
2% ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a na mzdy včetně náhrad platů a
mezd. Základní příděl se nepočítá z ostatních osobních nákladů. Fond se
rovněž netvoří ze zlepšeného hospodářského výsledku.
Předpokládaná tvorba v roce 2001 114 tis. Kč
Maximální možné čerpání FKSP na rok 2001 celkem 353 tis. Kč.
Rezervní fond 241 tis. Kč
Rezervní fond má naše škola analyticky rozdělen na:
Rezervní fond MM Liberec
0 tis. Kč
Rezervní fond ŠÚ Liberec
15 tis. Kč
Rezervní fond VHČ,dary
226 tis. Kč
Rezervní fond je finanční fond, jehož tvorba ze zlepšeného hospodářského
výsledku není omezena. Dalším zdrojem fondu jsou finanční dary. Fond je určen k
úhradě výdajů nezajištěných v rozpočtu zřizovatele, k úhradě sankcí a penále
a zejména k úhradě ztráty.
Maximální možné čerpání RF na rok 2001 241 tis. Kč
Fond reprodukce investičního majetku 116 tis. Kč
Tvorba fondu reprodukce je z odpisů NIM a HIM, převodu z jiného fondu a finančních
darů na investice. Odpisy jsou zdrojem fondu ve výši účetních odpisů stanovených
odpisovým plánem. Odpis je složka provozních nákladů, která vyjadřuje amortizaci,
neboli fyzické a morální zastarávání odpisovaného majetku. Fond lze čerpat na
pořízení investičního majetku, financování oprav.
Odpisový plán na rok 2001 125 tis. Kč.
Maximálně možné čerpání FRIM na rok 2001 celkem 241 tis. Kč.
Informace o majetku organizace k 31.12.2000
Stav hmotného majetku
1 482 tis. Kč
Stav drobného nehmotného majetku
28 tis. Kč
Stav drobného hmotného majetku
3 820 tis. Kč
Stav finančních prostředků :
Běžný účet
1 296 tis. Kč
Pokladna
38 tis. Kč
Účet FKSP
195 tis. Kč
Pohledávky:
Odběratelé
23 tis. Kč
Závazky:
Dodavatelé | 285 tis. Kč |
Zaměstnanci | 304 tis. Kč |
Sociál.a zdrav. zabezpečení | 188 tis. Kč |
Daň z příjmu | 11 tis. Kč |
Ostatní přímé daně | 45 tis. Kč |
Jiné závazky | 90 tis. Kč |
( Sociální a zdravotní zabezpečení, ostatní přímé daně a jiné závazky jsou
neuhrazené mzdy a odvody za měsíc prosinec s termínem splatnosti 10.1.2001.)
VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI A
HOSPODAŘENÍ
ŠKOLNÍ JÍDELNY
ČÁST I.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA JÍDELNY
Jídelna je plně součástí školy - viz výše (základní charakteristika školy). Její hospodaření není přísně odděleno, nelze proto ani kompletní hospodaření jídelny analyticky postihnout (energie, voda, čistící prostředky atd.). Zpráva o hospodaření jídelny je součástí zprávy o hospodaření školy.
Kapacita jídelny je v současné době plně naplněna. Omezujícím faktorem je velikost kuchyně - přesto se daří kromě stravování žáků zajistit i hospodářskou činnost jídelny vyvařováním pro téměř stovku cizích strávníků.
Skladové hospodářství a výdej stravy jsou zpracovávány programovým vybavením
firmy VIS Plzeň. Výdej obědů na karty s čárovým kódem, s možností registrace
strávníků a informací pro rodiče o stravování jejich dětí. Platba možná ze
sporožirových i běžných účtů či v hotovosti.
ČÁST II.
STRAVOVÁNÍ
a) základní údaje
Celková kapacita | Počet strávníků | Počet pracovníků | |||
1999/00 | 2000/01 | 1999/00 | 2000/01 | 1999/00 | 2000/01 |
497 | 496 | 395+27+75 | 393+26+77 | 5,5 | 5,5 |
V tabulce jsou použity tyto údaje :
počet strávníků = průměrný
počet skutečně vydaných obědů denně - žáci + zaměstnanci + cizí strávníci
počet pracovníků = přepočtený počet
pracovníků
ČÁST III.
ÚDAJE O VÝSLEDCÍCH INSPEKCÍ
V tomto školním roce nebyla provedena inspekce kuchyně orgány OHS.
ČÁST IV.
ÚDAJE O PRACOVNÍCÍCH ZAŘÍZENÍ
a) Konkrétní údaje o pracovnících zařízení, jejich kvalifikaci, praxi a způsobilosti
Příjmení a jméno kvalifikace, plat. zařazení prac. zařazení Husáková Miluše ano 7/10 vedoucí jídelny Pavlíková Marie ano 5/08 hlavní kuchařka Svobodová Marie ano 4/08 druhá kuchařka Havránková Helena zaučená 3/11 pracovnice provozu Holcová Olga zaučená 3/11 pracovnice provozu Nováková Christa zaučená 3/12 pracovnice provozu -1 úvazek
b) Mzdové podmínky pracovníků
Viz povinné statistické výkazy
c) Údaje o dalším vzdělávání pracovníků včetně řídících
pracovníků
Další vzdělávání (kromě povinných školení) nebylo v tomto roce
realizováno.
ČÁST V.
DALŠÍ ÚDAJE O ZAŘÍZENÍ
Uvedeno ve zprávě o činnosti školy.
ČÁST VI.
ZHODNOCENÍ A ZÁVĚR
Zařízení kuchyně nepatří k nejnovějším. Je však postupně modernizováno, i když většinou repasovanými levnějšími zařízeními. Spolupráce vedení školy a jídelny je na velmi dobré úrovni a lze říci, že kvalitou podávané stravy se řadí školní jídelna mezi ty lepší. O tom svědčí i zájem cizích strávníků (včetně lékařského a zdravotnického personálu z okolních zařízení). V tomto roce bylo doplněno vybavení kuchyně a prováděna běžná údržba. Stav pracovníků v jídelně je stabilizován, pracovnice se nemění, což také přispívá k dobrému chodu jídelny. Nepodařilo se splnit záměr z loňského roku - vybudovat úpravou venkovních prostor přiléhajících ke kuchyni letní jídelnu!